Nietolerancja laktozy

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Żywienie i suplementacja  |  Nietolerancja laktozy

Najczęściej czytane:

Nietolerancja laktozy

Coraz więcej osób ma problem z trawieniem cukru mlecznego i cierpi na nietolerancję laktozy. Najczęstszymi objawami pojawiającej się nietolerancji są wzdęcia, mniej lub bardziej intensywne bóle jelit, burczenie w brzuchu oraz biegunka. Wyróżnia się dwie przyczyny tej dolegliwości:


1.) PIERWOTNA NIETOLERANCJA LAKTOZY - związana jest z niedoborem laktazy, czyli enzymu niezbędnego do trawienia laktozy. Niedobór powyższego enzymu pojawia się najczęściej wraz z wiekiem, a nasilenie objawów jest uzależnione indywidualnie od każdej osoby.
2.) WTÓRNA NIETOLERANCJA LAKTOZY – związana z uszkodzeniem przewodu pokarmowego i często odwracalna. Może wystąpić na skutek uszkodzeń żołądka lub jelit, np. po przebytym zakażeniu (rotawirusy), po przewlekłych chorobach zapalnych lub w następstwie operacji przewodu pokarmowego.


W przypadku nietolerancji pierwotnej należy wyeliminować lub zmniejszyć spożycie zarówno mleka krowiego, jak i koziego i owczego. Bardzo ważne jest zrezygnowanie z mleka zwłaszcza rano, ponieważ o tej porze mleko jest bardzo szybko przesuwane z żołądka do jelita i następuje jeszcze większe zapotrzebowanie na laktazę w jelicie, której i tak jest za mało.
Nie należy natomiast rezygnować z przetworów mlecznych, które w wyniku procesów technologicznych zostają pozbawione laktozy lub występuje ona w śladowych ilościach.  Produktami, które mogą być spożywane przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy są jogurty, biały sery, twarde sery (żółte) oraz serki topione. Eliminowanie powyższych produktów z diety byłoby błędem żywieniowym, ponieważ są one źródłem wapnia, białka i witamin, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. W celu niedopuszczenia do wystąpienia niedoborów wapnia u osób borykających się z nietolerancją pierwotną, należy również zwracać uwagę na rodzaj pitej wody mineralnej. Należy wybierać wody mineralne o wysokiej zawartości wapnia (co najmniej 50mg wapnia w przeliczeniu na 1 litr wody). Ponadto na rynku można już znaleźć mleko o obniżonej zawartości laktozy, które jest dobrze tolerowane przez osoby cierpiące na nietolerancję laktozy.
W przypadku osób cierpiących na wtórną nietolerancję laktozy mleko nie powinno być spożywane pod żadną postacią. Ponadto należy wyeliminować produkty, które mogą zawierać nawet śladowe ilości laktozy. Zalicza się do nich: pieczywo tostowe, bułeczki maślane, wyroby cukiernicze, margaryny, niektóre wędliny oraz dania gotowe zawierające panierkę, do której mogło być dodane mleko lub inne produkty mleczne. W związku z powyższym należy bardzo uważnie czytać etykiety zawarte na opakowaniach produktów spożywczych i sprawdzać czy w składzie produktu nie pojawia się laktoza, mleko, mleko w proszku, serwatka, maślanka, tłuszcz mleczny. Ponadto konsultować z lekarzem lub farmaceutą składniki poszczególnych leków, w skład których bardzo często wchodzi laktoza.
Dieta osób cierpiących na nietolerancję laktozy wywołaną uszkodzeniem przewodu pokarmowego jest bardziej restrykcyjna niż osób z nietolerancją pierwotną. Nie mniej jednak jeśli trawienie zacznie przebiegać w prawidłowy sposób, dieta może zostać złagodzona, a spożywanie produktów mlecznych rozszerzone na początku o sery, a następnie o jogurty.  

Monika Krynicka-Gać  - DIETETYK Warszawa 

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt