Niewydolność żylna

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Motoryka i fizjologia  |  Niewydolność żylna

Najczęściej czytane:

Niewydolność żylna

niewydolność żylnaNiewydolność żylna jest to stan, który prowadzi do zastoju krwi żylnej w żyłach. Spowodowane jest to wstecznym przepływem krwi żylnej (refluks) lub niedrożnością bądź zwężeniem żył. Głównymi przyczynami niewydolności żylnej są żylaki kończyn dolnych, zespół pozakrzepowy powstały wskutek zakrzepicy żył głębokich, niewydolność zastawek żylnych oraz w przypadku ucisku zewnętrznego na żyłę. Czynniki, które warunkują to, że jesteśmy w grupie podwyższonego ryzyka powstania niewydolności żylnej są wiek, płeć (kobiety są bardziej narażone na tę dolegliwość), ciąża, otyłość, praca w pozycji stojącej bądź siedzącej, płaskostopie, używki, złe odżywianie, wysoki wzrost, przyjmowanie doustnych środków antykoncepcyjnych. Niewydolność żylna może być także dziedziczna. Objawami jest uczucie ciężkich nóg, kurczowe bóle łydek zwłaszcza gdy stoimy lub siedzimy, świąd skóry, ból wzdłuż żyły oraz zespół niespokojnych nóg.
Najprostszym zapobieganiem niewydolności żylnej jest aktywność fizyczna. Wysiłek powiększa światło naczyń krwionośnych oraz poprawia krążenie co jest bardzo ważne przy niwelowaniu ryzyka wystąpienia tej dolegliwości. Ważne jest także wzmacnianie mięśni kończyn dolnych (tam najczęściej pojawiają się żylaki) gdyż sprawne, silne mięśnie pomagają przepchnąć krew żylną. Należy dbać o zachowanie prawidłowej masy swojego ciała i nie dopuścić do otyłości. Kontrolujmy to co jemy, dieta powinna być bogata w błonnik. Gdy nasza praca wiążę się z długotrwałym staniem starajmy się co jakiś czas przenosić ciężar ciała z jednej nogi na drugą. W ten sposób zapobiegniemy obciążeniu układu żylnego jednej z nóg. W miarę możliwości róbmy sobie przerwy od pracy wykorzystując ją aktywnie (krótki spacer). Jeżeli, któryś z naszych rodziców ma żylaki jest to już dla nas sygnał, że jesteśmy w grupie podwyższonego ryzyka, a więc powinniśmy już z wyprzedzeniem stosować powyższe zalecenia, a nie czekać aż problem nas dotknie. Podczas snu nogi powinny być ułożone na podwyższeniu (około 10 – 15 cm wyżej od tułowia). Nieleczona niewydolność żylna może prowadzić do poważnych problemów, gdyż może przekształcić się w chorobę zakrzepową żył.
Pamiętajmy, że najważniejsza jest prewencja. Aktywność fizyczna oraz odpowiednia dieta może nas ustrzec przed niewydolnością żylną, a ponadto będziemy czuli się dobrze w swoim ciele.

Kamil Wypych - Trener Osobisty - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt