Stożek rotatorów a mięśnie naramienne.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Stożek rotatorów a mięśnie naramienne.

Najczęściej czytane:

Stożek rotatorów a mięśnie naramienne.

Mięśnie stożka rotatorów a wzmacnianie mięśni naramiennych

stożek rotatorówWszystkim ćwiczącym na siłowni znane są ćwiczenia stosowane na duże mięśnie barków (mięsnie naramienne), ale niestety w większości zapominamy na ważnych z punktu widzenia funkcji jaką pełnią, mięśniach stożka rotatorów.
Dlaczego ćwiczenia tych mięśni miałyby być istotne, skoro zależy nam przede wszystkim na wyglądzie barków? Przecież to mięśnie naramienne dają muskularny wygląd naszym barkom...
Odpowiedź na to pytanie kryje się pod pojęciem funkcji jaką pełni stożek rotatorów.

Stożek rotatorów

Stożek rotatorów to kompleks czterech mięśni (m. Nadgrzebieniowy, m. Podgrzebieniowy, m. Podłopatkowy oraz m. Obły mniejszy), które z punktu widzenia funkcji odrywają bardzo ważną rolę. Dzięki nim nasz bark jest tak bardzo mobilny i równocześnie stabilny. Mięśnie naramienne dzięki swojej masie mają zdolność do rozwijania dużej siły, natomiast mięśnie stożka zapewniają precyzję ruchu i zwartość stawu. Mięsień naramienny wraz ze stożkiem tworzą parę sił, działających w przeciwnych kierunkach, lecz współpracujących w ruchu. Podczas unoszenia ramienienia mięsień naramienny generuje siłę w kierunku pionowym do góry, w tym samym czasie mięśnie stożka dociskają głowę kości ramiennej do panewki stawu. Mięśnie stożka zapobiegają również migracji głowy kości ramiennej ku górze przez skierowanie swojej siły do dołu. Zachowana równowaga w sile tych mięśni zapobiega więc powstaniu cieśni podbarkowej.

Do czego może doprowadzić trening samych mięśni naramiennych bez uwzględnienia ćwiczeń mięśni stożka?

Otóż, trening samych mięśni naramiennych może zaburzyć równowagę sił między nimi a stożkiem, co w kosekwencji może/nie musi doprowadzić do cieśni podbarkowej  (bólu w okolicy wyrostka barkowego), stanu zapalenia kaletki podbarkowej, co wiąże się z przerwą w treningach i w konsekwencji wizytą u fizjoterapeuty i czasami długim zmaganiem się z bólem.
Lepiej zapobiegać niż leczyć – to naczelne hasło medycyny znajduje potwierdzenie i w tym przypadku... Stosując odpowiednie ćwiczenia możemy efektywnie zapobiegać wystąpieniu dysbalansowi mięśniowemu i zmniejszć prawdopodobieństwo wystąpienia patologii barku.

Profilaktyka

Wyróżniamy dosłownie kilka ćwiczeń izolowanych, angażujących nasze rotatory barku. W kolejnym etapie, po opanowaniu izolowanych ćwiczeń na stożek włączamy do treningu ćwiczenia funkconalne w tak zwanych wzorcach ruchowych oraz taśmach mięśniowych. Ćwiczenia te wymagają większego stopnia koordynacji, aktywują bowiem całe grupy mięśniowe.
W celu poprawnego wykonania tych ćwiczeń powinniśmy jednak sięgnąć po poradę instruktażową naszego trenera/fizjoterapeuty.

Paweł Tracz - trener indywidualny

http://www.trening-indywidualny.pl
 

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt