Zapalenie ścięgien mięśni gęsiej stopki

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Zapalenie ścięgien mięśni gęsiej stopki

Najczęściej czytane:

Zapalenie ścięgien mięśni gęsiej stopki

gęsia stopkaGęsia stopka jest to nazwa przyczepu 3 mięśni: krawieckiego, smukłego i półścięgnistego. Znajduje się on na kości podudzia, po wewnętrznej stronie dolnej części kolana. W pobliżu goleni mięśnie ulegają rozszerzeniu i połączeniu z powięzią goleni, przyczepiając się poniżej i przyśrodkowo od guzowatości kości piszczelowej. Forma gęsiej stopki przypomina błonę między palcami gęsi, stąd też pochodzi jej nazwa. Mięśnie wchodzące w skład tego przyczepu spełniają rolę zginaczy stawu kolanowego a także rotatorów wewnętrznych goleni.
Zapalenie ścięgien mięśni gęsiej stopki występuje często wśród sportowców a w szczególności u osób uprawiających dyscypliny wytrzymałościowe takie jak : kolarstwo , bieganie a także pływanie (osoby pływające głównie stylem klasycznym). Na tę kontuzję narażeni są także osoby , które są otyłe , posiadają nadmierną pronację (stopy skierowane są do wewnątrz) oraz koślawią kolana (kolana zginają się do wewnątrz). Jedną z przyczyn może być także dysfunkcja funkcjonalna stawu kolanowego (można to zauważyć podczas przysiadu na jednej nodze – kolano w dużym stopniu skręca się do środka).
Dolegliwości bólowe pojawiają się poniżej kolana po jego stronie przyśrodkowej a także podczas rozciągania oraz kurczenia mięśni kulszowo-goleniowych. Podczas diagnozowania kontuzji często następuje błąd , który polega na nie odróżnieniu tego problemu od urazu więzadła pobocznego piszczelowego (MCL) gdyż znajduje się ono w bliskim położeniu gęsiej stopki.
Początkowe leczenie polega na stosowaniu zimnych okładów oraz zmniejszenie aktywności fizycznej podczas której występuje ból. Można stosować krioterapię, która ma na celu zniwelowanie bólu oraz obrzęku. Ważnym elementem jest wyeliminowanie źródła bólu. W tym celu zalecane jest rozciąganie mięśni kulszowo-goleniowych a także czworogłowego , diagnoza techniki (na przykład u biegaczy techniki biegu , jeżeli zauważymy nadmierną pronację trzeba podjąć właściwe kroki czyli na przykład dobrać odpowiednie buty biegowe) oraz stosowanie treningu funkcjonalnego , który ma za zadanie zniwelować skręcanie kolana do środka.

Kamil Wypych - Trener Personalny - Warszawa

http://www.trening-indywidualny.pl

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt