Zespół mięśnia gruszkowatego.

Strona główna  |  Strefa zdrowia  |  Profilaktyka i terapia  |  Zespół mięśnia gruszkowatego.

Najczęściej czytane:

Zespół mięśnia gruszkowatego.

syndrom mięśnia gruszkowategoZespół mięśnia gruszkowatego (Piriformis Syndrome) powstaje na skutek wzmożonego napięcia mięśnia gruszkowatego. Bóle w okolicy lędźwiowego odcinka kręgosłupa i pośladków nazywa się rwą kulszową i kojarzone są z „wypadnięciem dysku”. Często jednak to nie „wypadnięcie dysku” jest powodem zaistnienia bólu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, iż pod powszechnie używaną nazwą rwa kulszowa kryje się wiele zespołów, które w konsekwencji doprowadzają do podrażnienia grubego nerwu kulszowego i wystąpienia jego stanu zapalenego. Przyczyn pojawienia się bólu w obszarze odcinka lędźwiowego kręgosłupa jest wiele; np. podrażnienia więzadeł, podrażnienia nerwu, zablokowania, nadmierne napięcia mięśni.
Anatomia
Mięsień gruszkowaty  - mięsień przyczepia się na powierzchni miedniczej kości  krzyżowej i biegnie do  wierzchołka krętarza większego. Nerw kulszowy wnika bezpośrednio w mięsień gruszkowaty, anatomia przebiegu nerwu kulszowego może się osobniczo różnić. Wzmożone napięcie mięśnia powoduje zaburzenie funkcjonowania nerwu kulszowego i pojawienia się objawów bólowych.

Skutki nadmiernego napięcia mięśnia gruszkowatego .

Nadmierne napięcie mięśnia doprowadza do ucisku nerwu kulszowego i zmniejszeniu krążenia w nim krwi. Nerw przestaje być zaopatrzany w składniki odżywcze, dochodzi do ograniczenia odpływu krwi z tego obszaru i obrzęku nerwu. Stan ten doprowadzić może do degeneracji i uszkodzenia nerwu oraz ograniczenia odżywiania miejsc/struktur, które są unerwiane przez ten nerw.

Profilaktyka

Osoby ćwiczące, regularnie dbające o swoją kondycje, powinny być świadome tego, że są narażone na występowanie nadmiernych napięć mięśniowych. Brak ćwiczeń rozciągających, nieodpowiednia technika ćwiczeń, monotonny trening mogą doprowadzać do powstania stanu nadmiernego napięcia. Jak możemy zapobiegać wystąpieniu nadmiernego napięcia mięśnia gruszkowatego? Możemy wykonywać regularną relaksacje/stretching mięśnia, możemy również wykonywać rozluźnianie mięśniowo-powięziowe. Jeśli nie uda nam się zapobiec wystąpieniu zespołu i ból nie daje nam spokoju, należy zgłosić się do specjalisty; fizjoterapeuty. Działanie terapeuty będzie polegało na zastosowaniu odpowiednich technik relaksacji, energizacji mięśnia, mobilizacji stawów, nerwu i zastosowaniu fizykoterapii.

Paweł Tracz - Trener Indywidualny - Warszawa

Miejsce na Twoją reklamę

Akademia trenerów

Powrót


Rekomendacje Nasz fitness Klub Strefa zdrowia Kontakt